تولید ظرفیت خالی
10
جولای

تولید ظرفیت خالی

تولید ظرفیت خالی چیست؟

ظرفیت خالی کارخانه‌ها به بخشی از پتانسیل تولید کارخانه اشاره دارد که بلااستفاده مانده است. این ظرفیت می‌تواند شامل ماشین‌آلات بیکار، فضای خالی و نیروی کار یا خطوط تولید کم‌استفاده باشد. بسیاری از کارخانجات بخشی از ظرفیت خود را برای دریافت سفارش از برند‌هایی که به‌دنبال تولید بدون کارخانه هستند، خالی نگه می‌دارند.

استفاده‌نکردن از ظرفیت خالی به معنای ضرر کارخانه است. در این شرایط بدون سود‌آوری، کارخانه هزینه‌های رایج را می‌پردازد. به‌همین دلیل، تولید با ظرفیت خالی برای همه کارخانجات اهمیت بسیار زیادی دارد. از طرف دیگر شرکت‌هایی هستند که برای تولید محصولات خود کارخانه و کارگاه اختصاصی ندارند؛ آن‌ها می‌توانند با استفاده از ظرفیت خالی کارخانه، محصولات خود را با برند انحصاری تولید کنند.

ما در این مقاله به تولید با ظرفیت خالی برای تولید محصولات ارایشی بهداشتی و تولید مواد اولیه آرایشی بهداشتی می‌پردازیم و به شما می‌آموزیم که چطور از پتانسل‌های تولید‌کنندگان دارای ظرفیت خالی، به نفع خود استفاده کنید.

تولید ظرفیت خالی

 

ظرفیت تولید چیست؟

ظرفیت تولید یک کارخانه به حداکثر مقدار کالا یا محصولاتی اطلاق می‌شود که در یک بازه زمانی معین، در شرایط عملیاتی قابلیت تولید دارد. این ظرفیت شامل قابلیت‌های ترکیبی تجهیزات، ماشین‌آلات، نیروی کار و فرآیندهای تولید کارخانه است.

این ظرفیت تولید، معمولاً به‌صورت یک مقدار مشخص در واحد زمان بیان می‌شود (به‌عنوان مثال، واحد در روز، در هفته یا در ماه) و تحت تأثیر عواملی مانند طرح فیزیکی کارخانه، قابلیت‌های فن‌آوری، کارایی نیروی کار و هرگونه محدودیت عملیاتی دیگری قرار می‌گیرد.

 

ظرفیت خالی تولید دقیقا به چه مواردی اشاره دارد؟

ظرفیت خالی آرایشی بهداشتی یک کارخانه می‌تواند شامل یک یا چند مورد از موارد زیر باشد:

  • ماشین‌آلات بیکار: تجهیزات و ماشین‌هایی که در زمان‌ها یا شیفت‌های خاص مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.
  • فضای خالی: مناطقی در داخل کارخانه که برای تولید، ذخیره‌سازی یا سایر فعالیت‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.
  • نیروی کار بیکار: کارگرانی که به‌طور کامل درگیر وظایف تولیدی نیستند. این بیکاری اغلب به دلیل ناکارآمدی برنامه‌ریزی یا کمبود تقاضا است.
  • زمان غیرمولد: دوره‌هایی که کارخانه کار نمی‌کند؛ مانند تعطیلات آخر هفته، اعیاد و سایر تعطیلات.

 

استفاده‌ نکردن از ظرفیت خالی تولید چه عواقبی دارد؟

استفاده‌نکردن از ظرفیت خالی تولید می‌تواند به دلایل زیر سبب ضرر و زیان کارخانجات شود. به‌همین دلیل، کارخانه تولید آرایشی و بهداشتی همیشه به‌دنبال این است که با تولید قراردادی آرایشی بهداشتی، خط تولید لوازم آرایشی بهداشتی خود را فعال نگه دارد.

  • افزایش هزینه هر واحد: زمانی که یک کارخانه کمتر از ظرفیت کامل خود کار می‌کند، هزینه‌های ثابت (مانند اجاره، حقوق و آب و برق) روی تعداد کمتری از واحدهای تولید توزیع می‌شود.
  • حاشیه سود کمتر: هزینه‌های واحد بالاتر می‌تواند منجر به کاهش حاشیه سود شود.
  • منابع هدررفته: ماشین‌آلات، تجهیزات و نیروی کار بیکار در حقیقت هدر رفته‌اند؛ درصورتی‌که می‌توانند سودآوری داشته باشند.

یکی از راهکارهایی که یک کارخانه تولید آرایشی و بهداشتی برای پرکردن ظرفیت خالی کارخانه در نظر می‌گیرد، تولید قراردادی یا تولید ظرفیت خالی آرایشی بهداشتی است. برای این کار، کارخانه یا کارگاه با شرکت‌هایی که به دنبال تولیدکننده هستند، قرارداد امضا می‌کنند تا محصولات آن‌ها را طراحی و تولید کنند.

 

تولید قراردادی آرایشی بهداشتی

 

مزایای تولید با ظرفیت خالی برای شرکت‌ها

هما‌ن‌طور که تولید ظرفیت خالی آرایشی بهداشتی برای کارخانجات سودمند است، برای شرکت‌های خرده‌فروشی نیز صرفه دارد. شرکت‌ها با استفاده از تولید ظرفیت خالی کارخانجات از مزایای زیر بهره‌مند می‌شوند:

  • صرفه‌جویی در هزینه: شرکت‌های نوپا اغلب نمی‌توانند هزینه‌های لازم برای ساخت و تاسیس کارگاه و کارخانه را متقبل شوند. اما با استفاده از روش تولید با ظرفیت خالی می‌توانند محصولات خود را با برند شخصی تولید نمایند. علاوه ‌بر این، ممکن است بسیاری از کارخانجات برای پرکردن ظرفیت خالی خود تخفیف دهند. این تخفیف می‌تواند تا حد زیادی هزینه‌های شرکت را کاهش دهد.

 

  • افزایش انعطاف‌پذیری: برون‌سپاری تولید به کارخانه‌هایی با ظرفیت خالی تولید، به شرکت‌ها اجازه می‌دهد که در تولید خود انعطاف بیشتری داشته باشند. آن‌ها می‌توانند تولید را براساس تقاضا افزایش یا کاهش دهند؛ بدون اینکه نیازی به سرمایه‌گذاری قابل توجهی در تاسیسات خود داشته باشند.
  • دسترسی به تخصص و فناوری: مشارکت با کارخانه‌های دارای ظرفیت خالی تولید، می‌تواند دسترسی به تخصص و فناوری‌های پیشرفته‌ای را که شرکت برون‌سپاری در اختیار ندارد، فراهم کند. بسیاری از کارخانجات علاوه‌بر ارائه ظرفیت خالی کارخانه خود، به مشتریان مشاوره فنی ارائه داده و در طراحی و تولید به آن‌ها کمک می‌کنند. همچین به شرکت‌ها اجازه می‌دهند تا از امکانات آزمایشگاهی آن‌ها استفاده کنند.
  • کاهش ریسک: تولید با ظرفیت خالی می‌تواند ریسک را تا حد زیادی کاهش دهد. در این شرایط اگر محصولات به فروش نرفت یا بازار خراب بود، شرکت خرده‌فروش از ضرر‌های خالی‌ماندن ظرفیت دستگا‌ه‌های خود در امان می‌ماند.
  • تمرکز بر شایستگی‌های اصلی: با تولید قراردادی آرایشی بهداشتی، شرکت‌ها می‌توانند به‌جای مدیریت فرآیندهای تولید، بر شایستگی‌های اصلی خود مانند طراحی، بازاریابی و توزیع تمرکز کنند.
  • بهره‌وری سرمایه: استفاده از ظرفیت خالی تولید خارجی به شرکت‌ها اجازه می‌دهد سرمایه خود را حفظ کنند. آن‌ها می‌توانند از هزینه‌های بالای مربوط به ساخت و نگهداری کارخانه و کارگاه خود اجتناب کنند و در عوض، به سرمایه‌گذاری در سایر زمینه‌های کسب‌وکار، مانند تحقیق و توسعه یا گسترش بازار بپردازند.
  • مقیاس‌پذیری: با افزایش تقاضا برای محصولات، شرکت‌ها به‌راحتی می‌توانند سفارشات تولید خود را با کمک کارخانه‌هایی که ظرفیت خالی دارند، افزایش دهند. این مقیاس‌پذیری برای کسب‌و‌کارهای در حال رشدی که نیاز به گسترش تولید بدون تاخیر دارند، بسیار مهم است.
  • کنترل کیفیت: کارخانه‌های ارائه‌دهنده ظرفیت خالی اغلب کنترل کیفی سخت‌گیرانه‌ای دارند. شرکت‌ها می‌توانند از این سیستم‌های موجود بهره ببرند.
  • دسترسی جغرافیایی: فارغ از اینکه شرکت شما در چه شهر و مکانی قرار دارد، همیشه می‌توانید با کارخانه‌ها در ارتباط باشید و مراحل تولید را پیگیری کنید.

 

راه‌های تولید با ظرفیت خالی چیست؟

دو روش مرسوم برای تولید با ظرفیت خالی کارخانه‌ها پیش روی شرکت‌ها قرار دارد. در اینجا این دو راهکار را بررسی می‌کنیم.

پرایوت لیبل یا لیبل خصوصی

در این روش شرکت‌ها محصولات مورد نظر خود را به‌طور کامل طراحی می‌کنند و تولید آن‌ها را به کارخانجات با ظرفیت تولید خالی می‌سپارند. البته ممکن است برای طراحی و تولید مواد اولیه نیز از خدمات کارخانه بهره ببرند؛ اما در هر حال، محصول تولید‌شده نهایی، مطابق با سلیقه و درخواست خود آن‌ها و کاملا سفارشی‌شده است.

محصولاتی که به سفارش یک شرکت و توسط شرکت دیگری ساخته می‌شود، «پرایوت لیبل» نامیده می‌شود. آن‌ها با نام شرکت سفارش‌دهنده، به‌عنوان یک برند اختصاصی توزیع می‌شوند.

وایت لیبل یا لیبل سفید

یکی دیگر از راه‌های استفاده از ظرفیت خالی کارخانه آرایشی بهداشتی، خریداری محصولات وایت لیبل یا «لیبل سفید» است. بسیاری از کارخانجاتی که ظرفیت خالی تولید دارند، محصولاتی را تولید کرده و بدون لیبل به خرده‌فروشان مختلف ارائه می‌کنند. خرده‌فروشان می‌توانند نام برند خود را روی محصول درج کنند و آن را در بازار عرضه کنند.

محصولاتی که توسط کارخانجات و بدون لیبل خاصی تولید شده و در اختیار خرده‌فروشان مختلف برای درج لیبل و فروش قرار می‌گیرد، محصولات وایت لیبل نامیده می‌شوند.

این روش نیز برای کارخانجات و شرکت‌ها، دو سر سود محسوب می‌شود. کارخانجات از ظرفیت خالی خود برای تولید بهره می‌برند و خرده‌فروشان می‌توانند محصولات با‌کیفیت را با برند خود به بازار ارائه کنند.

در صورتی که می‌خواهید اطلاعات بیشتری در زمینه پرایوت لیبل و روش‌های تولید بدانید، به مقاله پرایوت لیبل چیست مراجعه کنید.

 

 

مواردی که باید در انتخاب کارخانه برای تولید با ظرفیت خالی در نظر بگیرید

کارخانجات مختلفی تولید با ظرفیت خالی را انجام می‌دهند. اما لازم است برای انتخاب تولید محصولات آرایشی بهداشتی به صورت تولید قراردادی با همان تولید ظرفیت خالی، موارد زیر را در نظر بگیرید تا بتوانید کیفیت محصولات خود را به‌حداکثر برسانید.

 

  • تجربه: کارخانه‌ای را انتخاب کنید که در زمینه ارائه ظرفیت خالی تولید تجربه داشته باشند. چنین کارخانجاتی کار خود را به‌خوبی می‌دانند و با تولید‌کنندگانی که تنها یک یا دوبار به ارائه ظرفیت خالی روی آورده‌اند، متفاوت هستند.
  • کیفیت: محصولات تولید‌شده توسط کارخانه‌ها را از نظر کیفیت طراحی و تولید بررسی کنید و در نظر داشته باشید که احتمالا کیفیت محصول سفارشی شما نیز در همین حد خواهد بود.
  • قابلیت‌ها و ظرفیت: قابلیت‌های تولید و ظرفیت تولید ارائه‌دهنده را ارزیابی کنید. برخی از کارخانجاتی که ظرفیت خالی آرایشی بهداشتی خود را در اختیار قرار می‌دهند تنها حجم بالا را می‌پذیرند و برخی دیگر، توانایی تولید حجم بالای محصول را ندارند. پس حجم مورد نظر خود را در نظر بگیرید و سپس کارخانه تولید آرایشی و بهداشتی را انتخاب کنید.
  • گزینه‌های سفارشی‌سازی: در پرایوت لیبل فرمولاسیون محصول، طراحی بسته‌بندی، برچسب‌زدن و… همگی نیاز به سفارشی‌سازی دارند. لازم است بررسی کنید که کارخانه تولید ارایشی و بهداشتی چه مقدار قابلیت سفارشی‌سازی محصول را دارد.
  • گواهی‌نامه‌های لازم: تولید محصولات آرایشی و بهداشتی بسیار ظریف و حساس است. به‌همین دلیل لازم است مطمئن شوید که تولید‌کننده، گواهی‌نامه‌ها و استانداردهای لازم برای تولید محصولات آرایشی بهداشتی را کسب کرده است.
  • زمان‌بندی تولید: زمان‌‌بندی تولید و تحویل کارخانه را در نظر بگیرید. مطمئن شوید که آن‌ها می‌توانند سفارشات شما را در زمان مشخص‌شده ارائه کنند.

 

سخن آخر

تولید با ظرفیت خالی، هم برای کارخانجات تولید‌کننده و هم برای شرکت‌هایی که تجهیزات لازم را برای تولید محصولات خود ندارند، سودمند است. ظرفیت خالی تولید به دو روش وایت لیبل و پرایوت لیبل قابل تکمیل است و انتخاب بین این دو، بستگی به تمایل شرکت سفارش‌دهنده و تصمیم تولید‌کننده دارد.

 

نیکنام شیمی اوستا با سابقه چندین ساله در صنف آرایشی، بهداشتی و شوینده با داشتن تجهیزات کامل و افراد توانمند،‌ از مرحله صفر تولید تا عرضه محصولات به بازار همراه شماست.

شما می‌توانید برای دریافت مشاوره از طریق لینک زیر در تماس باشید:

صفحه تماس با نیکنام شیمی
niknamshimi.ir/contact/