پرایوت لیبل، تولید با برند شما
03
جولای

پرایوت لیبل چیست؟

پرایوت لیبل، تولید با برند شما

راه‌اندازی یک کسب‌و‌‌کار، مخصوصا کسب‌و‌کار ظریف و دقیقی مانند تولید لوازم آرایشی و بهداشتی، کار سختی است. برای اینکه محصول خود را بفروشید، یک لیست بسیار بلند از کارها پیش رو دارید؛ از ساخت وب سایت و استخدام کارمندان گرفته تا مدیریت موجودی و تولید محصولات.
اما اگر بتوانید تولید محصول را به سازنده‌ای که در کار تولید لوازم آرایشی و بهداشتی مهارت دارد بسپارید، چه؟ این همان کاری است که بسیاری از خرده‌فروشان انجام می‌دهند و به آن پرایوت لیبل (private labeling) یا برچسب‌گذاری خصوصی گفته می‌شود.
محصولات دارای پرایوت لیبل توسط یک تولید‌کننده شخص ثالث، براساس مشخصات ارائه‌شده توسط خرده‌فروش تولید می‌شوند. سپس خرده‌فروش آن‌ها را با نام برند خود به بازار عرضه می‌کند.
برای آشنایی با پرایوت لیبل، مزایا و معایب و فرق آن با وایت لیبل ادامه مطلب را بخوانید.

پرایوت لیبل، تولید با برند شما

برچسب خصوصی چیست؟

برچسب خصوصی یا پرایوت لیبل به محصولی اشاره دارد که توسط یک شرکت تولید شده و با نام تجاری شرکت دیگری فروخته می‌شود. خرده‌فروشان اغلب از برچسب‌گذاری خصوصی برای ارائه اقلام انحصاری، افزایش محصولات موجود در کاتالوگ خود و کاهش قیمت نسبت به رقبا استفاده می‌کنند.
محصولات دارای برچسب خصوصی می‌توانند شبیه به سایر اقلام و محصولاتی باشند که در بازار به فروش می‌رسند، اما باید ترکیبات آن‌ها منحصر به‌فرد باشد. در واقع تولید برچسب خصوصی، همان تولید با برند اختصاصی شماست.

فرق پرایوت لیبل (برچسب خصوصی) با وایت لیبل (برچسب سفید)

کالاهای دارای برچسب خصوصی اغلب با کالاهای دارای برچسب سفید اشتباه گرفته می‌شوند. برچسب سفید کالاهایی هستند که توسط فروشنده شخص ثالث برای خرده‌فروش ساخته شده‌اند، اما سفارشی‌سازی نشده‌اند. به‌عبارت دیگر در هر دو نوع پرایوت لیبل و وایت لیبل خرده‌فروشان یا سفارش دهندگان به‌جای ساخت کارخانه و کارگاه، از ظرفیت خالی کارخانجات شخص ثالث استفاده می‌کنند. اما در برچسب خصوصی، طراحی، فرمولاسیون، ظاهر و سایر خصوصیات محصول براساس نظر سفارش دهنده است و تولید‌کننده در این مسیر به او کمک می‌کند.
در مقابل، در وایت لیبل خرده‌فروش نقشی در مشخص‌کردن ترکیبات و شکل محصول ندارد؛ اما می‌تواند آن را از تولید‌کننده بخرد و با برند خود بفروشد. در واقع در وایت لیبل، شخص سفارش دهنده، محصولی آماده را از شرکت تولید کننده محصول آرایشی و بهداشتی می‌خرد و در بازار عرضه می‌کند.
یک تولید‌کننده دارای برچسب سفید مقادیر زیادی محصول عمومی تولید می‌کند، سپس آن را به خرده‌فروشان می‌فروشد. هر خرده‌فروش آن محصولات را با نام تجاری خود به مصرف‌کنندگان ارائه می‌کند. برای مثال بسیاری از زعفران‌هایی که با برند‌های مختلف به فروش می‌رسند، وایت لیبل هستند.
این روش برای کسانی توصیه می‌شود که در فروش تجربه کافی دارند و محصولاتی از صنعت آرایشی، بهداشتی و شوینده را برای وایت لیبل انتخاب می‌کنند که عمومی باشند، مانند پودر ماشین لباس شویی یا شامپو موهای معمولی.
با این انتخاب بازه بیشتری از مخاطبان مورد هدف قرار می‌گیرد. در مقابل، محصولات تخصصی مانند شامپو ضد ریزش یا میسلار واتر و … بهتر است به صورت پرایوت لیبل یا همان برچسب خصوصی باشد تا با اهداف بازاریابی شما همسو باشد.

تفاوت بین برچسب خصوصی و برند چیست؟

تفاوت اصلی بین برچسب خصوصی و برند، «مالکیت» است. محصولات دارای برچسب خصوصی توسط یک تولید‌کننده شخص ثالث تولید می‌شوند و با نام تجاری خرده‌فروش فروخته می‌شوند. در مقابل، محصولات مارک‌دار متعلق به شرکتی هستند که آن‌ها را با نام تجاری خود به‌فروش می‌رساند.
محصولات دارای برچسب خصوصی معمولاً به‌طور انحصاری در فروشگاه خرده‌فروش فروخته می‌شوند؛ درحالی‌که محصولات مارک‌دار ممکن است در چندین فروشگاه یا به‌‌شکل آنلاین فروخته شوند.
در صورتی که در بازار آرایشی، بهداشتی و شوینده ایران، معنی متفاوتی پیدا می‌کند، در واقع پرایوت لیبل، تولید محصول با برند شما و با خصوصیات درخواستی شماست و امکان فروش محصول را در هر مکانی دارید.

فرق بین وایت لیبل یا پرایوت لیبل

چهار مزیت برچسب‌ خصوصی یا پرایوت لیبل

تولید قراردادی با برند اختصاصی، مزایایی برای تولیدکنندگان و خرده‌فروشان به همراه دارد. بیایید مزایای تولید پرایوت لیبل را بررسی کنیم.

تولید محصول منحصر به فرد

با لیبل شخصی می‌توانید یک محصول منحصر‌به‌فرد را با تمام ویژگی‌ها، فرمولاسیون و ظاهری که خودتان در نظر دارید بسازید و با نام برند خود بفروشید. بسیاری از برند‌های مشهور آرایشی و بهداشتی در جهان مانند Kylie Cosmetics، Fenty Beauty، KKW Beauty، ColourPop، Morphe و Becca Cosmetics برچسب خصوصی هستند.
برخی از خرده‌فروشان (اغلب بزرگ‌تر) از برچسب‌گذاری خصوصی برای ایجاد محصولات باارزش و کاهش قیمت رقبا استفاده می‌کنند؛ با این حال، کسب‌وکارهای کوچک‌تر ممکن است برچسب خصوصی را برای تولید محصولات ممتازی که به تنهایی قادر به تولید آن نیستند، انتخاب کنند.

2.حاشیه سود بالا

محصولات دارای برچسب خصوصی اغلب حاشیه سود بیشتری نسبت به محصولاتی دارند که خرید و فروش می‌شوند. خرده‌فروشان می‌توانند قیمت بالاتری را برای محصولات خود مشخص کرده و سود بیشتری کنند.

3.کنترل قیمت سفارشی

فروشندگان و تولیدکنندگان دارای برچسب خصوصی می‌توانند هزینه‌های تولید و قیمت را در خطوط تولید خود تغییر دهند. آن‌ها می‌توانند با استراتژی‌های قیمت‌گذاری مختلف برای به حداکثر‌ رساندن حاشیه سود فعالیت کنند.

4. قابلیت تغییر سریع

ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد تا یک برند معتبر که خود دارای کارخانه و کارگاه است، قیمت‌گذاری، مدل یا استراتژی بازاریابی خود را تغییر دهد. اما فروشندگان برچسب خصوصی می‌توانند به ‌سرعت روش، ترکیبات و دیگر موارد مرتبط با محصول خود را تغییر دهند. آن‌ها می‌توانند به نقدهای منفی یا فروش کم پاسخ داده و با تغییر در تولید، محصول را تغییر دهند.

اشکالات پرایوت لیبل

با وجود مزایا، تولید قراردادی آرایشی بهداشتی معایبی نیز دارد که در ادامه اشاره شده است:

وابستگی به تولید‌کنندگان شخص ثالث

یکی از اشکالات اصلی تولید پرایوت لیبل، وابستگی به تولیدکنندگان شخص ثالث است. اگر سازنده با مشکلاتی مانند تاخیر در تولید یا مشکلات کیفیت مواجه شود، این مشکلات می‌تواند مستقیماً بر فروشنده تأثیر بگذارد. به‌عبارت دیگر رضایت مشتری، کیفیت و تطابق محصول با طراحی، همگی در گرو تولید‌کننده است و خرده‌فروش در آن نقشی ندارد.

انعطاف کمتر برای نوآوری

وقتی قصد تولید ظرفیت خالی کارخانه را دارید، ممکن است محدودیت‌هایی برای سطح سفارشی‌سازی محصول وجود داشته باشد. بسته به امکانات سازنده، ممکن است برخی از محدودیت‌ها وجود داشته باشد. البته می‌توانید تولید‌کننده دیگری نیز بیابید، اما همیشه همه ویژگی‌هایی که در ذهن دارید، توسط تولیدکنندگان فراهم نمی‌شود.

 

یکی از مواردی که محدودیت‌های تولید را تعیین می‌کند، تجهزات کارخانه است. دیگر مورد، تهیه مواد اولیه برای تولید است. اما در نیکنام شیمی اوستا، با تجهیزات کامل برای ساخت محصولات آرایشی و بهداشتی و شوینده و همچنین فراهم کردن مواد اولیه از داخل و خارج از کشور و همچنین امکان ارائه فرمول اختصاصی، مشکلات تولید به صورت پرایوت لیبل را برطرف کرده‌ایم.

سوالات و جواب‌ها رایج درباره پرایوت لیبل

در این قسمت از مقاله، سوالات رایج درباره لیبل شخصی و پاسخ به آن‌ها را دنبال می‌کنیم.

پرایوت لیبل چگونه عمل می‌کند؟

برای این کار، شرکت‌ها با تولیدکنندگانی که کالاها را مطابق با مشخصات آن‌ها تولید می‌کنند، شریک می‌شوند. سپس خرده‌فروش این محصولات را با نام برند، بازاریابی می‌کند و به فروش می‌رساند. این به خرده‌فروشان اجازه می‌دهد تا محصولات منحصر‌به‌فردی را بدون سرمایه‌گذاری در تولید ارائه دهند و تولید‌کنندگان هم با استفاده از ظرفیت خالی کارخانه، از سود فروش بهره می‌برند.

چه نوع محصولاتی را می‌توان برچسب خصوصی کرد؟

تقریباً هر محصولی می‌تواند دارای برچسب خصوصی باشد، از جمله لوازم آرایشی، غذا و نوشیدنی، پوشاک، لوازم الکترونیکی و کالاهای خانگی. در صنعت لوازم آرایشی، برچسب خصوصی برای محصولات مراقبت از پوست، آرایش، مراقبت از مو و محصولات مراقبت شخصی رایج است. در ایران پرایوت لیبل برای محصولات آرایشی و بهداشتی بسیار رایج است و بیش از هر محصول دیگری کاربرد دارد.

چگونه می‌توان یک تولید‌کننده خوب برچسب خصوصی را پیدا کرد؟

برای انتخاب تولید‌کننده، موارد زیر را در نظر بگیرید:
● انعطاف‌ پذیری: از نکات مهم است که کارخانه تولید کننده دارای انعطاف در تولید و قبول سفارش مشتری داشته باشد.
● کیفیت: محصولات تولید‌کننده را ببینید تا از کیفیت آن مطمئن شوید.
● گواهی‌نامه‌ها: مطمئن شوید که تولید‌کننده گواهی‌نامه‌ها و استانداردهای لازم را برای تولید مواد آرایشی و بهداشتی دارد.
● گزینه‌های سفارشی‌سازی: توانایی سازنده برای سفارشی‌کردن محصولات با مشخصات مورد نظر خود را ارزیابی کنید.
● حداقل سفارش: حداقل مقادیر پذیرش سفارش توسط سازنده را در نظر بگیرید.

تفاوت بین محصولات برچسب خصوصی و برچسب سفید چیست؟

● تولید پرایوت لیبل: محصولات بر اساس مشخصاتی که سفارش‌دهنده ارائه می‌کند، سفارشی می‌شوند و منحصراً برای آن‌ها مارک‌گذاری می‌شوند.
● برچسب سفید: محصولات توسط یک تولید‌کننده تولید شده و به چندین خرده‌فروش فروخته می‌شود و سپس تغییر نام پیدا می‌کنند.

هزینه راه‌اندازی برند پرایوت لیبل چقدر است؟

هزینه‌ها بر اساس محصول، سازنده، مقادیر سفارش و الزامات سفارشی‌سازی بسیار متفاوت است. سرمایه‌گذاری‌های اولیه شامل طراحی محصول، طراحی بسته‌بندی، بازاریابی و ایجاد محلی برای انبار است. با این حال باید در نظر بگیرید که با توجه به عدم نیاز به خط تولید، این روش بسیار ارزان‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر از تاسیس یک برند شخصی است.

آیا می‌توان با بودجه کم یک برند پرایوت لیبل راه‌اندازی کرد؟

بله، بسیاری از تولیدکنندگان این محصولات، امکان تولید تعداد کم محصول را برای کسب‌وکار‌های کوچک فراهم می‌سازند. بهتر است در ابتدا روی چند محصول کلیدی تمرکز کنید و با رشد نام تجاری، تعداد محصولات را افزایش دهید. علاوه بر این حداقل بودجه را، حداقل ظرفیت تجهیزات مشخص می‌کند. به عنوان مثال برای تولید ماسک مو به صورت پرایوت لیبل، ۱ تن در هر سفارش تولید است.

چگونه می‌توان محصولات با برچسب خصوصی را بازاریابی کرد؟

بازاریابی این محصولات معمولا تفاوتی با بازاریابی محصولات دیگر ندارد. به‌عبارت دیگر، اکثر خریداران نمی‌دانند که محصول توسط شما تولید شده یا توسط تولید‌کننده دیگر. چیزی که برای آن‌ها مهم است کیفیت و نوآوری محصول و البته قیمت آن است.

آنچه در این مقاله خواندیم
پرایوت لیبل یا برچسب خصوصی، نوعی تولید است که در آن صاحب برند به‌جای تاسیس کارخانه و کارگاه، از ظرفیت خالی کارخانه‌های تولید‌کننده دیگر استفاده کرده و محصول خود را می‌سازد. این روش با وایت لیبل که در آن محصول تولید‌شده سفارشی نمی‌شود، متفاوت است. بسیاری از محصولات در جهان به این روش تولید می‌شوند، از جمله محصولات آرایشی بهداشتی. با پرایوت لیبل می‌توانید با قیمت کم محصولات باکیفیتی تولید کرده و به بازار عرضه کنید.